Heim Nyhende Skulen neglisjerer fleirspråklegheit

Skulen neglisjerer fleirspråklegheit

Må få meir plass i skulen, meiner Språkrådet.

 

Sjølv om kvar tredje skuleelev i Noreg er fleirspråkleg og språkmangfaldet florerer i skulegarden, blir sjeldan fleirspråklegheit utnytta som ressurs i timane, viser ei ny undersøking. Fleirspråklegheit må få større plass i læreplanar og kompetansemål, meiner Språkrådet.

Berre éin av tre lærarar har tatt opp fleirspråklegheit som emne i undervisninga, og få har planar om slik undervisning, viser undersøkinga «Rom for språk?», som fleirspråklegheitssenteret MultiLing ved Universitetet i Oslo og Ipsos MMI har gjort på oppdrag frå Språkrådet.

Problematisk

Rådgjevar Ingunn Indrebø Ims i Språkrådet meiner det er problematisk at lærarane i så liten grad utnyttar språkmangfaldet blant elevane i undervisninga.

– Denne usynleggjeringa av fleirspråklegheit er problematisk. Skulen skal reflektere det samfunnet vi har, ikkje minst det språklege mangfaldet, seier rådgjevar Ingunn Indrebø Ims i Språkrådet.

Det nokså låge innslaget av fleirspråklegheit i klasserommet står i kontrast til språkferdigheitene til elevane, viser undersøkinga. Éin av tre elevar kjem frå ein fleirspråkleg heim, og i friminutta tyr elevane ofte andre språk enn norsk gjennom lånord og bruk av ord og setningar frå andre språk. Engelsk dominerer, ikkje minst i form av slang som «oh my god», «bitch» og «I don’t know», men det blir òg snakka arabisk, fransk, kurdisk, somalisk, spansk, tysk og vietnamesisk, viser undersøkinga.

Bør tidleg inn

I undersøkinga, som er gjort blant elevar og lærarar på 5.– 6. og 9.– 10. årstrinnet over heile landet, seier elevane dessutan at dei ønskjer å kunne bruke andre språk enn norsk oftare i skulekvardagen. Det gjeld særleg elevane i femte- og sjetteklasse.

– Vi meiner dette bør få følgjer for læreplanane og kompetansemåla i framtida. Elevane i grunnskulen bør få undervisning i fleire språk enn norsk og engelsk tidlegare enn dei gjer i dag. Forskinga viser at det styrkjer den språklege læringsevna å ta i bruk fleire språk tidleg, seier Indrebø Ims. (©NPK)

NYNORSK INSPIRASJON

SPRÅKBRUKSPLANAR

Meir enn 30 av LNK sine medlemskommunar har vedteke eigne språkbruksplanar – eller målbruksplanar som dei ofte vart kalla før. Dei fleste planane byggjer...

Tilbyr digitalt språkkurs for kommunetilsette

Øygarden kommune har utarbeidd eit digitalt språkkurs som handlar om grunnleggjande nynorsk grammatikk og oppgåver undervegs. Kurset er lagt inn i KS Læring. Deltakarane vert...

Klar med nynorskkurs for lærarar

Kurset er laga for at lærarar som skal bruka nynorsk og undervisa i nynorsk skal bli trygge nynorskbrukarar. På oppdrag frå Bergen kommune har Nynorskkommunane...

Kurstilbod for skular og barnehagar

Arbeidet for å styrkja språkopplæringa i det offentlege er ei prioritert oppgåve for Landssamanslutninga av nynorskkommunar (LNK). Kursa våre blir administrerte og gjennomførte av Fretland...

Språklova: Dette er dei viktige paragrafane for nynorskkommunane

Frå og med 1. januar 2022 er nynorsk og bokmål formelt jamstilte og likeverdige språk på alle samfunnsområde. Formålet med lova er...

Har kommunen din levert høyringssvar om ny opplæringslov?

Arbeidet med ny opplæringslov er svært viktig for nynorskelevane og nynorskkommunane. LNK oppmodar alle medlemskommunane sine om å setja tydelege krav til...

MEST LESE

Årsrapport for LNK 2023–2024

Annakvart år, i samband med årsmøtet og landstinget i LNK, legg organisasjonen fram ei fyldig årsmelding og revidert rekneskap for dei siste to driftsåra....

Mållaget jublar: SV vil gjere språklova betre for nynorsken

SV har fremja ei rekkje forslag i Stortinget som vil gjere den nye språklova betre for nynorsken. – SV tar ansvar for å rydde...

Velkomen til landstinget til LNK! Sjå programmet og meld deg på her!

Statssekretær Trude Storheim (Ap) og direktør i Språkrådet Åse Wetås kjem saman med ei rekkje andre interessante innleiarar til landstinget til LNK 3.-4. juni...

Debatt: Lærarar som ikkje kan skrive nynorsk

Mange norsklærarar seier sjølve at dei ikkje er godt nok rusta til å undervise i nynorsk som sidemål. Det er djupt alvorleg. Universitet og...